terça-feira, 3 de fevereiro de 2015

BRAZILIAN OCTOPUS






1970 - Há dois anos, motivados por um contrato com a Rodhia, os excelentes profissionais citados abaixo decidiram somar seus conhecimentos musicais, suas habilidades, bom gosto e seus ideais, para a formação de um conjunto homogêneo e coeso, livre de vedetismos, que provou, desde logo, não ser mais um agrupamento instrumental, entre tantos.

Pelo som característico, pelas figurações rítmicas, pelos naipes, pelos desenhos melódicos incomuns, emoldurados por uma estruturação harmônica de soluções inteligentes.

BRAZILIAN OCTOPUS marca, com este LP, a presença de um autêntico conjunto, de carreira vitoriosa, garantia antecipada de novos e primorosos lançamentos.




HERMETO PASCOAL - flute, ALEXANDER "LANY" GORDIN - electric guitar, OLMIR STOCKER - acoustic & electric guitar, APARECIDO BIANCHI - piano & organ, DOUGLAS DE OLIVEIRA - drums, JOÃO CARLOS PEGORARO - vibraphone, NILSON CARLOS RUIZ MATTA - bass, and CARLOS ALBERTO DE ALCÂNTARA PEREIRA - saxophone & flute





1) Gamboa
2) Rhodosando
3) Canção Latina
4) Pavane
5) As Borboletas
6) Momento B/8
7) Summerhill
8) Gosto De Ser Como Sou
9) Chayê
10) Canção De Fim De Tarde
11) O Pássaro
12) Casa Forte

Brazilian Octopus was a meeting of some of the greatest Brazilian musical minds to ever walk this planet and it all formulated in 1968. The opening cut “Gamboa” from their self titled debut album in 1969 on the Brazilian imprint Fermata has always been a stand out piece for me in the canon of Brazil’s massive treasure trove of 60’s and 70’s records. The bands members are all A list names in the world of Brazilian music and it was at its time, one of the most progressive records of its kind.

Picture a band that features musicians from schools so different as the multi-instrumentalist Hermeto Pascoal, the post-tropicalist guitar hero Lanny Gordin, bossa nova pianist Cido Bianchi (former Milton Banana Trio), acoustic guitarist Olmir ‘Alemão’ Stocker and jazz bassist Nilson da Matta. The surprising meeting happened in 1968 and helped write a little known chapter in the history of instrumental music in Brazil called Brazilian Octopus, whose only release is hunted by record collectors.